We use cookies from third party services for marketing activities and to offer you a better experience. Read about how we use cookies and how you can control them by clicking "Privacy Preferences".

Privacy Preferences

When you visit any website, it may store or retrieve information through your browser, usually in the form of cookies. Since we respect your right to privacy, you can choose not to permit data collection from certain types of services. However, not allowing these services may impact your experience.

  • Privacy Policy
    When you visit any of our websites, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. This information might be about you, your preferences or your device and is mostly used to make the site work as you expect it to. The information does not usually directly identify you, but it can give you a more personalized web experience. Because we respect your right to privacy, you can choose not to allow some types of cookies. Click on the different category headings to find out more and manage your preferences. Please note, blocking some types of cookies may impact your experience of the site and the services we are able to offer.
    REQUIRED
  • Content Delivery Network
    These cookies enable the website to provide enhanced functionality and personalization. They may be set by us or by third party providers whose services we have added to our pages. If you do not allow these cookies then some or all of these services may not function properly.
    REQUIRED
  • Functional (Your preferences for this site)
    Functionality cookies allow websites to remember the user's site preferences and choices they make on the site including username, region, and language. This allows the website to provide personalized features like local news stories and weather if you share your location. They are anonymous and don't track browsing activity across other websites. Functionality cookies can include first party, third party, persistent or session cookies.
  • Statistics (Info on how we can get better)
    These cookies allow us to count visits and traffic sources so we can measure and improve the performance of our site. They help us to know which pages are the most and least popular and see how visitors move around the site, which helps us optimize your experience. All information these cookies collect is aggregated and therefore anonymous. If you do not allow these cookies we will not be able to use your data in this way.
  • Marketing (Advertisement Delivery Network)
    These cookies may be set through our site by our advertising partners. They may be used by those companies to build a profile of your interests and show you relevant adverts on other sites. They do not store directly personal information but are based on uniquely identifying your browser and internet device. If you do not allow these cookies, you will experience less targeted advertising.

Privacy policy

keenesluis

standdaarbuiten
statusgemeentelijk monument
opdrachtonderzoek en analyse, restauratie, renovatie
functiesluis, gemaal
opdrachtgeverwaterschap brabantse delta
locatiestanddaarbuiten
bouwjaar1769 / 1892
faseonderzoek, vo t/m uitvoering
oplevering2019
samenwerkingoome raamsdonk b.v., smederij frits kramer, wijma kampen b.v.
fotografie/ beeldentak architecten, skyvisie (dronebeelden), ir. g. jan arends, hssn (foto 6), marcel otterspeer (foto 9)
prijs/ nominatie3e prijs hssn 2022
Keenesluis Standdaarbuiten TAK architecten gemeentelijk monument onderzoek analyse restauratie renovatie sluis gemaal waterschap brabantse delta

De Keenesluis is onderdeel van de afdamming van de ‘Mooye Keene’  uit 1760. In 1768 werd gestart met de bouw van een dubbelkerende keersluis met als doel om bij vloed het water vanuit rivier ‘de Dintel’ te keren en bij eb te kunnen spuien. Vanwege diverse aanpassingen in de waterhuishouding van het gebied wordt de Keenesluis in 1892 omgebouwd tot schepradstoomgemaal, waarbij de sluis met een tussenwand in de lengterichting moest worden versmald. Het scheprad kon zo draaien tussen deze tussenwand en de reeds bestaande sluismuur. Naast de sluis stond een gebouw met daarin een stoommachine die het scheprad aandreef.

Het schepradstoomgemaal heeft dienst gedaan tot na de watersnoodramp van 1953 en is omstreeks 1958 buiten gebruik gesteld. Sinds het plaatsen van een betonnen dam met schuif in de jaren ‘70 is de sluis niet meer doorvaarbaar en is het gemaal uiteindelijk gesloopt. De Keenesluis is nu een inlaatsluis.

Gezien onze grote ervaring met waterwerken heeft de eigenaar Waterschap Brabantse Delta contact gezocht met TAK architecten om een visie los te laten op het herstel van de Keenesluis. Na het overleggen van deze visie ontvingen wij de uitdagende opdracht voor het herstel van dit unieke object. De constructie van een scheprad in een sluis is verder nooit in Nederland toegepast en mogelijk nooit in de gehele wereld.

Bij aanvang van het restauratietraject was de Keenesluis totaal verwaarloosd en stond deze op instorten. Door het achterstallige onderhoud kreeg plantengroei de vrije ruimte, wat tot oppervlakkig onherstelbare schade had geleid.  Tijdens het doorlopen van de bouwfasen hebben er telkens diverse onderzoeken plaatsgevonden om een visie te bepalen en/of bij te stellen. Samenwerking met de opdrachtgever was hierbij nauw en heeft tot een positief resultaat geleid, waarbij TAK architecten hoofdzakelijk optrad als adviseur. 

Vanwege het ontbreken van enige historische bouwtekening of bestek was bouwsporen documenteren het belangrijkste thema. De uitdaging lag hem vervolgens in welke wijze de sluis weer historisch verantwoord teruggebracht kon worden met de opgedane kennis. Uiteindelijk hebben we bij de restauratie diverse bouw- en gebruikssporen in zicht gebracht, zoals de fundering van het stoomhuis, de steunpunten van het scheprad, de gecompartimenteerde compostput voor het kroos, de bok voor de kaapstander en één van de sluisdeuren. Al het nog aanwezige ijzerwerk van o.a. de loopbrug en het krooshek van het stoomgemaal is ontroest en zoveel als mogelijk hergebruikt. Het metselwerk is over de gehele sluis grondig gerestaureerd, waarbij het opnieuw opmetselen van de gekromde en scheve sluismuren - met hergebruik van baksteen en natuursteen - prachtig is uitgevoerd.

De restauratie van de Keenesluis is in 2022 bekroond met de 3e prijs door de Stichting Historische Sluizen en Stuwen Nederland. 

Het is altijd bijzonder als er bij projecten namen of jaartallen worden ontdekt, die zijn achtergelaten door vaklui of vroegere gebruikers.
Bij de gerestaureerde Keenesluis hebben wij zelf een teken achtergelaten: vlak voor de oplevering heeft smid Frits Kramer de namen van alle betrokken partijen in de bronzen ring van de sluisdeur gegraveerd. Een mooie markering van onze intensieve samenwerking.

© 2024 TAK architecten. Alle rechten voorbehouden