We use cookies from third party services for marketing activities and to offer you a better experience. Read about how we use cookies and how you can control them by clicking "Privacy Preferences".
De Keenesluis is onderdeel van de afdamming van de ‘Mooye Keene’ uit 1760. In 1768 werd gestart met de bouw van een dubbelkerende keersluis met als doel om bij vloed het water vanuit rivier ‘de Dintel’ te keren en bij eb te kunnen spuien. Vanwege diverse aanpassingen in de waterhuishouding van het gebied wordt de Keenesluis in 1892 omgebouwd tot schepradstoomgemaal, waarbij de sluis met een tussenwand in de lengterichting moest worden versmald. Het scheprad kon zo draaien tussen deze tussenwand en de reeds bestaande sluismuur. Naast de sluis stond een gebouw met daarin een stoommachine die het scheprad aandreef.
Het schepradstoomgemaal heeft dienst gedaan tot na de watersnoodramp van 1953 en is omstreeks 1958 buiten gebruik gesteld. Sinds het plaatsen van een betonnen dam met schuif in de jaren ‘70 is de sluis niet meer doorvaarbaar en is het gemaal uiteindelijk gesloopt. De Keenesluis is nu een inlaatsluis.
Gezien onze grote ervaring met waterwerken heeft de eigenaar Waterschap Brabantse Delta contact gezocht met TAK architecten om een visie los te laten op het herstel van de Keenesluis. Na het overleggen van deze visie ontvingen wij de uitdagende opdracht voor het herstel van dit unieke object. De constructie van een scheprad in een sluis is verder nooit in Nederland toegepast en mogelijk nooit in de gehele wereld.
Bij aanvang van het restauratietraject was de Keenesluis totaal verwaarloosd en stond deze op instorten. Door het achterstallige onderhoud kreeg plantengroei de vrije ruimte, wat tot oppervlakkig onherstelbare schade had geleid. Tijdens het doorlopen van de bouwfasen hebben er telkens diverse onderzoeken plaatsgevonden om een visie te bepalen en/of bij te stellen. Samenwerking met de opdrachtgever was hierbij nauw en heeft tot een positief resultaat geleid, waarbij TAK architecten hoofdzakelijk optrad als adviseur.
Vanwege het ontbreken van enige historische bouwtekening of bestek was bouwsporen documenteren het belangrijkste thema. De uitdaging lag hem vervolgens in welke wijze de sluis weer historisch verantwoord teruggebracht kon worden met de opgedane kennis. Uiteindelijk hebben we bij de restauratie diverse bouw- en gebruikssporen in zicht gebracht, zoals de fundering van het stoomhuis, de steunpunten van het scheprad, de gecompartimenteerde compostput voor het kroos, de bok voor de kaapstander en één van de sluisdeuren. Al het nog aanwezige ijzerwerk van o.a. de loopbrug en het krooshek van het stoomgemaal is ontroest en zoveel als mogelijk hergebruikt. Het metselwerk is over de gehele sluis grondig gerestaureerd, waarbij het opnieuw opmetselen van de gekromde en scheve sluismuren - met hergebruik van baksteen en natuursteen - prachtig is uitgevoerd.
De restauratie van de Keenesluis is in 2022 bekroond met de 3e prijs door de Stichting Historische Sluizen en Stuwen Nederland.
Het is altijd bijzonder als er bij projecten namen of jaartallen worden ontdekt, die zijn achtergelaten door vaklui of vroegere gebruikers.
Bij de gerestaureerde Keenesluis hebben wij zelf een teken achtergelaten: vlak voor de oplevering heeft smid Frits Kramer de namen van alle betrokken partijen in de bronzen ring van de sluisdeur gegraveerd. Een mooie markering van onze intensieve samenwerking.